• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
LiNT Leesbaarheidsinstrument voor Nederlandse Teksten, naar de homepage
  • Home
  • Instructies
  • Veelgestelde vragen
  • Voorbeelden van LiNT-gebruik
  • Over LiNT
  • Terugblik op de pilot
  • Contact
11julGepubliceerd op 11 juli 2022

Herschrijvingen uit België: een bericht over huisuitzetting

Auteur: Ben Staal

  • Deel op Twitter
  • Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn

Herschrijving van een huisuitzetting

Hieronder zie je twee teksten over een huisuitzetting, een originele versie en een herschreven versie. Beide teksten hebben we ontvangen van een LiNT-gebruiker uit België. Deze gebruiker heeft zelf al veel ervaring met het herschrijven van teksten. LiNT gebruikt ze daarom in haar schrijftrainingen als motivatie- en overtuigingsmiddel voor de trainees. Deze herschrijven dan eerst zelfstandig een tekst, en controleren vervolgens met LiNT of ze het goed gedaan hebben.

Het origineel heeft een moeilijkheidsniveau van 3 met een score van 51. Nadat de tekst is herschreven, krijgt deze in LiNT een moeilijkheidsniveau van 1 met een score 20. De winst zit vooral in het vermijden van onbekende én abstracte woorden. Daarnaast is de herschrijving een stuk persoonlijker dan het origineel. Goed gedaan hoor!

Origineel

procedure bij het vredegerecht.

###Geachte,

De eigenaar van uw woning startte onlangs een procedure uithuiszetting voor het vredegerecht. Hierdoor loopt u het risico uit uw woning te worden gezet. Het vredegerecht brengt OCMW Gent automatisch op de hoogte zodat wij u kunnen helpen zoeken naar een gepaste oplossing.

Neem telefonisch of per mail contact op met uw maatschappelijk werker Bram Huppeldepup in het welzijnsbureau Sint-Amandsberg op het nummer 092663711.
U kan bij onze dienst terecht voor:
informatie over de gevolgen van de procedure.
bemiddeling met de eigenaar.
het opstellen van een afbetalingsplan.
doorverwijzing naar een Woonwinkel in uw buurt.
hulpverlening bij betaling van de huurwaarborg.
informatie over sociaal huren.

WEES ZEKER TIJDIG AANWEZIG OP DE ZITTINGEN VAN HET VREDEGERECHT !!!
(Datum en tijdstip zie verzoekschrift of dagvaarding.)

###Met vriendelijke groeten
###Mo Alvarez
###administratief medewerker

Herschrijving

Wij willen je helpen: bel of mail ons vlug! Als je niks doet, moet je weg uit je huis.

###Beste Jan Jans

Let op: als je niks doet, moet je weg uit je huis.
De eigenaar van je huis stapte onlangs naar het vredegerecht om je uit je huis te zetten. Dat is slecht nieuws voor jou: doe je niks, dan is de kans groot dat je moet verhuizen.

Maar wij willen je graag helpen.
Het vredegerecht stuurt ons altijd een bericht als mensen het risico lopen om weg te moeten uit hun huis. Zo kunnen we op tijd helpen. We willen dat je in je huis kunt blijven en doen ons best om samen met jou vlug een goede oplossing te vinden.

Neem dus dringend contact op met ons!
Hoe? Bel of mail je maatschappelijk werker Bram Huppeldepup van het welzijnsbureau Sint-Amandsberg.

Wat mag je verwachten?
Bram bekijkt het probleem samen met jou.
Bram zoekt oplossingen (zoals een afbetalingsplan …).
Bram stelt een stappenplan op voor jou. Dan kun je alles op tijd in orde brengen.

Ga zeker ook naar de zitting van het vredegerecht op [datum]!
Zo hoort de rechter ook jouw verhaal. Als het nodig is, kunnen we je begeleiden.

###Met vriendelijke groeten

###Mo Alvarez
###Administratief medewerker

Over Ben Staal

Gebruikersondersteuner LiNT

Ik ben de community manager van Gebruiker Centraal. Heb je vragen, ideeën of opmerkingen over de communities van GC? Neem dan contact met me op!

bstaal@taalunie.org

Reageer

Footer

Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal is een community voor professionals die werken aan de online dienstverlening van de overheid. Via evenementen leren we van elkaars ervaringen en doen we ideeën op. Met instrumenten delen we die kennis.

Naar Gebruiker Centraal

Samenwerking

De pilot LiNT is een samenwerking met de Taalunie, Universiteit Utrecht en Heerlijk Helder.

  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid